Naturlig skönhet

Jag älskar att ta hand om min hud och mitt hår. Så då och då söker jag omkring på google för att finna nya naturliga produkter som är bra för huden och håret. Tänkte dela med mig om lite tips jag hittat för andra som också är intresserad av naturliga produkter. Då kan ni googla runt lite också och bilda en egen åsikt om allt.

Kokosolja (ekologisk och helt ren så klart) - När jag googlar runt så verkar kokosolja ha många användbara områden. Det ska tydligen vara bra för håret, tillföra fukt och annat nyttigt. På huden ska den också fungera alldeles utmärkt och tillföra fukt, verkar även fungera som solskyddsfaktor. Jag har tänkt inköpa detta och testa det ett tag framöver.

Avocado (ekologisk) - Nyttigt för både hud och hår. Då den ger fukt och innehåller en massa nyttiga vitaminer.

Olivolja (ekologisk, extra virgin) - Bra för håret då det tillför fukt. Verkar även kunna användas på huden för att det motverkar rynkor? Dock kanske man inte vill gå omkring och lukta olivolja? Jag vet inte, värt att testa när man bara ska vara hemma kanske :) 

Äggula (ekologisk) - Äggula ska tydligen vara bra för håret eftersom det innehåller mycket vitaminer. Ni kanske kommer ihåg klippet då Pippi Långstrump kläcker ägg i sitt hår för att det ska vara nyttigt som hon säger? =) 

Honung (Ekologisk)- Kan tillföra håret glans. Läste även ngnstans att det var bra för huden.

Jojobaolja (Ekologisk) - Fungerar på både hud och hår. Men ska vara väldigt bra för håret, återfuktar det rejält. Har solskyddsfaktor 4.

Bär, så som blåbär och hallon (ekologiska) är bra för huden då de har massa antioxidanter, så dessa är bra att äta :) 

Man ska tänka på att oljor kan vara svårt att få ur håret. Det viktiga är att inte blöta håret först, utan det första man ska göra är att ta schampoo (jag använder naturligt schampoo) och blanda med lite vatten och gnugga mellan händerna litegrann till lödder, massera sedan in det i håret och hårbotten noggrant skölj sedan med vatten, för att vara helt säker på att oljan försvunnit, schamponera håret igen och skölj ur det. Då borde all olja vara urtvättat :) Jag tror att det mesta som är nyttigt att äta även är nyttigt att lägga på hud och i håret då även huden suger åt sig mycket av det man ger den. Men jag är ingen expert, det är bara vad jag själv tror :) Vad tror ni? =) Är ni intresserade av naturliga produkter? =)
/E


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

allinlife

Hej och välkommen till min blogg! Här kan ni läsa om min vardag, smink, film, böcker, recept och mycket mer!

RSS 2.0