Fiskgratäng

Här om dagen gjorde jag en egen fisk gratäng :) Den blev superdupergod :D Tänkte lägga upp receptet här :) jag har dock inga mått, jag gick på känsla när det gällde det :)

Fisk:
Lax ca 600 gr
Salt och peppar

Sås:
Creme fraiche
Grädde,
Rödlök
Räkor
Dill
Citronpeppar

Blomkålsmos:
Grädde
Blomkål
Smör
Salt
Peppar

Grader ugn 225.
Jag smorde en ugnsform med smör och sedan skar jag laxen i mindre bitar och lade i den i ugnsformen och saltade och pepprade. Sedan lade jag in laxen i ca 10- 15 min i ugnen.

Under tiden blandade jag såsen (går även att göra i för väg). Jag blandade creme fraiche tillsammans med lite grädde (använde mestadels creme fraiche). Sedan lade jag i små räkor och finhackade rödlök och blandade sedan i dill och lite citronpeppar. Smaka hela tiden av såsen.

Under tiden gjorde jag också blomkålsmoset. Jag lade i blomkål i en kastrull och hällde i lite grädde och kokade upp det tillsammans. Tänk på att inte ta för mycket grädde, det ska bli en mosliknande konsistens senare (tar man för mycket blir det rinnigt). Koka det tills blomkålen börjar mjukna. Ta sedan av från plattan. Tillsätt smör. Använd en stavmixer eller en elvisp och vispa samman tills det blir mosliknande. Salta och peppra till önskad smak.

Ta ut laxen ur ugnen. Klicka moset på sidorna av ugnsformen. Häll såsen i mitten, ovanpå laxen och stoppa sedan in gratängen i ugnen. Låt den stå i mitten av ugnen i 10-15 min.

Sedan kan man dekorera fiskgratängen med dill, citron och räkor om man vill.

Den blev verkligen jättegod iaf :) Ska göra denna gratäng ikväll igen, ska försöka tänka på mått då :)


/E


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

allinlife

Hej och välkommen till min blogg! Här kan ni läsa om min vardag, smink, film, böcker, recept och mycket mer!

RSS 2.0